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『MEMBRANES』

鎌田あやAYA KAMATA

髙橋拓也TAKUYA TAKAHASHI

高橋直宏 NAOHIRO TAKAHASHI

INTRODUCTION

MEMBRANES(皮膜)

 

それはミジンコだったかと思う。

 

顕微鏡の精度の問題なのか、微生物には色彩がないのか、その動画では色がほとんどなく白黒に近い。

その微生物は触手のような突起物を忙しなく動かし、水であろう液体の中を自在に泳いでいる。

 

が、しばらくすると突如動きが鈍くなり、同じ場所をクルクルと回りはじめた。

微生物に意思などあろうはずもないが、わたしにはその微生物が何かに戸惑っているようにみえた。

その数秒後、身体を形作っていた膜が破け、内臓なのか中身のようなものが水の中に広がり溶けていってしまった。

 

破けた後もほんの少しだけ突起物は動いているようにも見えたが、ほとんど慣性のようなものでしかなく、角砂糖がお湯に溶けるよう身体は形を失っていった。

 

直感的に、ああ彼に寿命がきたのだなあ、と思う。

 

「死とはなにか」と様々な人々によって語られるが、つきつめれば「死ぬ」とは自らの形が保てなくなった状態のことを言うのかもしれず、生と死の境界に薄い皮膜があるのだな、その動画を見ていて思った。

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本展は「皮膜」や「触覚」をテーマに作品を鎌田あや、髙橋拓也、高橋直宏に出展していただいた。

各作家の皮膜(MEMBRANE)についての思索を楽しんでほしい。

 

石井弘和

MEMBRANES.

I think that was Daphnia magna.

The movie is almost black and white, with almost no color, perhaps due to the precision of the microscope, or perhaps because microorganisms are colorless.
The microorganism was moving its tentacle-like protuberances busily, swimming freely in the liquid, which was probably water.

After a while, however, it suddenly slowed down and began circling around the same spot.
Although microorganisms cannot have a will of their own, it seemed to me that the microorganism was puzzled by something.
A few seconds later, the membrane that formed its body broke, and what appeared to be its internal organs or contents spread out and dissolved into the water.

The protuberance seemed to move only a little after the rupture, but it was almost like inertia, and the body lost its shape like a sugar cube dissolving in hot water.

Intuitively, I knew that he had reached the end of his life.

Watching the video, I thought that “death” might be the state in which one's own form can no longer be maintained.

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Aya Kamata, Takuya Takahashi, and Naohiro Takahashi exhibited works based on the theme of “membrane” and “sense of touch.
I hope you will enjoy each artist's contemplation on membrane (MEMBRANE).

Hirokazu Ishii

INFORMATION

『MEMBRANES』

鎌田あや // AYA KAMATA

髙橋拓也 // TAKUYA TAKAHASHI

高橋直宏 // NAOYA TAKAHASHI

[日程]

2024年6月21日(金)〜7月7日(日)[月火水木は休み]

[場所]

CRISPY EGG Gallery(新店舗)

神奈川県相模原市中央区淵野辺本町1-36-1(グレーの建物)

(上記住所は新住所のため、カーナビやGoogleの住所検索では見つからない場合があります。その場合は相模原市中央区淵野辺本町1-33-4にて検索してください)

[時間]

13時〜18時

[アクセス]

・徒歩

JR横浜線 淵野辺駅北口から徒歩12分

・バス

淵野辺駅北口1番乗り場発「淵30,淵65.淵67.町17.町19」に乗車。「山王」(3分)下車から徒歩1分

・車

駐車場1台分あり

※ 日程及び時間が急遽変更となる可能性があります。ご来場の際にはHP、またはSNSにてご確認ください。

 

地図はこちら

※ 日程及び時間が急遽変更となる可能性があります。ご来場の際にはHP、またはSNSにてご確認ください。

[Dates]

June 21 (Friday) - July 7 (Sunday), 2024 [closed on Monday, Tuesday, Wednesday and Thursday].

[Location]

CRISPY EGG Gallery (new store)

1-36-1 Fuchinobe Honmachi, Chuo-ku, Sagamihara-shi, Kanagawa (gray building)

(The above address is the new address and may not be found by car navigation or Google address search. In that case, please search at 1-33-4 Fuchinobe Honmachi, Chuo-ku, Sagamihara-shi, Kanagawa)

[Hours]

1:00 p.m. - 6:00 p.m.

[Access]

【Walking】

12 minutes walk from North Exit of Fuchinobe Station on JR Yokohama Line.

【Bus】

Take "Fuchi 30, Fuchi 65, Fuchi 67, Machi 17, Machi 19" from Fuchinobe station north exit bus stop No.1. Get off at "Sanno" (3 minutes) and walk 1 minute.

【Car】

Parking lot for 1 car is available.

The schedule and time may be subject to change at short notice. Please check the website or SNS before coming.

※ The schedule and time may be subject to change at short notice. Please check the website or SNS before coming.

ARTISTS

​鎌田あや

AYA KAMATA

趣味として括られる手芸の手法をベースとして制作。

パターンを増殖させる手芸の方法論を用い、反復によって生じる身体的テクスチャーの表出を試みる。

She creates works based on handicraft techniques, which are classified as hobbies.

Using the methodology of handicrafts, in which patterns are multiplied, he attempts to express the physical texture created by repetition.

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"Ark / Stone #1" /2019.W97×H50×D50(mm).Mixed media

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"Ark / Human #2" /2019.W28×H40×D60(mm).Mixed media

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"Thesingbreaksuptheprotractedponderoussilence#01"/2020.270×330(mm).Mixed media

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"20130819082435"/2015.Acrylic Plint on canvas. 240x300mm

【作家略歴】

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鎌田あや

KAMATA Aya

 

1981東京生まれ

2010多摩美術大学美術研究科油画専攻 修了

[1981年東京生まれ。2011-15年多摩美術大学絵画学科油画専攻、助手勤務。2008年多摩美術大学大学院 美術研究科絵画専攻 修士課程修了。
2011年第14回岡本太郎現代芸術賞、2009年第44回 神奈川県美術展、2008年Tokyo Wonder Wall 2008/審査員長賞 など、受賞多数

[Biography]

KAMATA Aya

 

1981 Born in Tokyo

2010Completed the Oil Painting Course, Graduate School of Tama Art University

 

 

[Born 1981 in Tokyo, Japan. 2011-15: Assistant Professor, Department of Painting, Tama Art University. 2008: Master of Fine Arts, Graduate School of Art, Tama Art University. 2008: Master of Fine Arts, Graduate School of Art, Tama Art University. 2009: The 14th Taro Okamoto Award for Contemporary Art.
Awards received include the 14th Taro Okamoto Award for Contemporary Art (2011), the 44th Kanagawa Prefectural Art Exhibition (2009), Tokyo Wonder Wall 2008/Jury's Choice Award (2008), etc.

髙橋拓也

TAKUYA TAKAHASHI

皮膚という作品がある。麻のキャンバスの裏にマスキングテープを貼って、メディウムを裏から押し付けると、グニュッとメディウムが飛び出てくる。裏から作るために左右が反対になる。この技法をみつけた時、何故かヒトの形が描ける気がした。作った後になって、自身の幼少の頃のアトピー性皮膚炎の経験と、それを患ってボロボロでも爆笑している自身の写真を見て、どんな状況でも爆笑できる、人間の力強さが自分にも備わっていることに驚いた。また、絵画自体が皮膚であり、皮膚はこれまでの生命の歴史を記憶している。何度バラバラになっても、また一つになり、命をまるっと包み込むようなカがあると思う。

2024

髙橋拓也

There is a work called Skin. Masking tape is applied to the back of a linen canvas, and when the medium is pressed from the back, the medium pops out. The left and right sides of the canvas are opposite because it is made from the back. When I found this technique, for some reason I felt I could draw a human figure. After making the work, I looked at my own childhood experience of atopic dermatitis and at a picture of myself laughing even though I was battered and bruised from the disease, and was surprised to see that I too have the human strength to laugh under any circumstances. Also, the painting itself is skin, and skin remembers the history of life to date. No matter how many times it falls apart, it comes together again, and I think there is a ka that envelops life as a whole.

2024

Takuya Takahasi

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「人工皮膚」"Artificial Skin,"/F 200, canvas, urethane foam, wood, insect pin, 2023

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『皮膚 ふたり』"Skin, Either of Us," F130, acrylic paint, oil paint 2022

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「皮膚」"Skin,"/F200, acrylic paint Produced in 2022

【作家略歴】

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髙橋拓也

作家経歴

1998  ニューヨーク生まれ

2017  私立成蹊高校卒業

2019  多摩美術大学絵画学科油画専攻 入学

2021  シェル美術賞 入選

2022  第40回上野の森美術大賞 入選

2023  多摩美術大学 卒業制作展 優秀作品

[Biography]

TAKUYA Takahashi

1998 Born in New York City
2017 Graduated from Seikei Private High School
2019 Entered Tama Art University, Department of Painting, Oil Painting
2021 Selected, Shell Art Prize
2022 Selected, The 40th Ueno Royal Forest Art Award
2023 Tama Art University Graduation Exhibition, Excellent Work

高橋直宏

NAOHIRO TAKAHASHI

私の制作のテーマは「切断」です。木を主な素材に既製品や他人が捨てた作品の一部など を用いてバラバラに構成された人体像を制作しています。それらは部位ごとに交換可能な もの、展示によって組み換え可能なものもあります。

バラバラになった人体像は残酷でショッキングなものとして写りますが、ある全体から部 分を切り離すという行為は様々な場所や文脈へと移動を可能にし、また異なるもの同士の 接続を可能にします。しかし、時にそれが政治的な分断に利用されること、異物同士の拒絶 反応や衝突を引き起こすことも避けては通れません。

それでも私の制作にとって「切断」は重要な要素となりえます。なぜなら、異なるもの同 士の摩擦とは結果として私たちが持っている可変性の表れであり、そこに発生している緊 張感を捉えていくことこそが、異質なものを全体化、均質化する権威的な抑圧への抵抗とな るからです。

近年では、幼少期にテレビで見た特撮やアニメに出てくる怪獣や怪人、変形・合体ロボッ トなどのサブカルチャーから古代神話に見られる合成された怪物、中世、近現代における人 体像まで幅広い身体の表現、イメージ、寓意を手がかりに、人間が他者に対して持つ欲望や 眼差しを彫刻しようと試みています。

2024

高橋直宏

The theme of my work is "disconnection. Using wood as my main material, I create dismembered human figures from ready-made objects and discarded pieces of other people's work. Some of the pieces are interchangeable, and some can be reconfigured depending on the exhibition.

The dismembered human figure appears cruel and shocking, but the act of separating parts from the whole allows for movement to various locations and contexts, and for connections to be made between different things. However, it is also inevitable that it is sometimes used to politically divide, or to provoke rejection or collision between foreign objects.

Nevertheless, "disconnection" can be an important element in my work. Friction between different things is an expression of the variability we possess as a result, and capturing the tension that arises is a way of resisting the authoritative oppression that totalizes and homogenizes the heterogeneous.

In recent years, I have been trying to sculpt the desire and gaze that humans have for others, using a wide range of body expressions, images, and allegories from subcultures such as the monsters, monstrous creatures, and transformable/combined robots of tokusatsu and anime that I saw on TV as a child, to synthetic monsters in ancient mythology, and human figures from the Middle Ages and the modern period as a starting point. The sculptures are based on the desire and gaze that human beings have toward others.

 

2024

Naohiro Takahashi

「驚くべき脅威の憂鬱」"A Surprising Threat of Melancholy"/2720 x 750 x 950 (HWDmm)2024

「死出のマヌカン」"Manukan of the Dead"/1780 x 820 x 400 (HWD mm)2024
Photographed by Tatsunari Miyazaki

「聖別」"Consecration"/1860 x 500 x 400 (HWD mm)2024

【作家略歴】

高橋直宏 作家写真.jpg

​高橋直宏

1991  北海道岩見沢市に生まれる

2015 金沢美術工芸大学 美術工芸学部 美術科 彫刻専攻 卒業

2017 金沢美術工芸大学大学院 美術工芸研究科 修士課程 彫刻専攻 彫刻コース 修了

2020 金沢美術工芸大学大学院 博士後期課程 美術工芸研究科 彫刻分野 満期退学 

   博士(芸術)学位取得

 

・近年の主な個展

2022

「standing on the balls of the feet」/EUKARYOTE(東京)

「Undertaker」/金沢アートグミ(石川)  

2021

「BEACH」/彗星倶楽部(石川)

2017

「およそ不合理な身ぶり」/ mbf付属アートスペース(群馬)

 

・近年の主なグループ展

2024

「2023年度 横浜美術大学 助手・副手展」/横浜市民ギャラリー(神奈川)

「BODY IN PIECES」/IN SITU(愛知)

「ミングル・マングル・アムニアム・ギャザラム」/Moon Gallery & Studio(東京)

 

2023

「Five Galleries Art Fair in Spiral」/スパイラルガーデン(東京)

「ういたび_celebrating」/Moon Gallery & Studio(東京)

「ART FAIR ASIA FUKUOKA 2023」/マリンメッセ福岡(福岡)

「NITO15 家にある宇宙」/アート/空家 二人(東京)

[Biography]

NAOHIRO Takahashi

1991 Born in Iwamizawa, Hokkaido
2015 Graduated from Kanazawa College of Art, Department of Fine Arts, Sculpture Course
2017 Kanazawa College of Art, Graduate School of Arts and Crafts, Master Course, Sculpture, Sculpture Course, Completed
2020 Completed Doctoral program, Kanazawa College of Art, Graduate School, Division of Arts and Crafts, Sculpture Field 
   Doctor of Arts degree obtained

Recent Solo Exhibitions
2022
Standing on the balls of the feet” / EUKARYOTE, Tokyo
Undertaker” at Kanazawa Art Gumi, Ishikawa, Japan  
2021
BEACH", Comet Club, Ishikawa, Japan
2017
Approximately Irrational Gestures” / mbf Art Space, Gunma, Japan

Major group exhibitions in recent years
2024
2023 Yokohama College of Art Assistant and Assistant Exhibition” Yokohama Civic Gallery, Kanagawa, Japan
BODY IN PIECES", IN SITU, Aichi, Japan
Mingle Mangle Amnium Gatherum” Moon Gallery & Studio, Tokyo

2023
Five Galleries Art Fair in Spiral” at Spiral Garden, Tokyo
Uitabi_celebrating” at Moon Gallery & Studio, Tokyo
ART FAIR ASIA FUKUOKA 2023” at Marine Messe Fukuoka, Fukuoka
NITO15: The Universe at Home” / Art/Kuuya Ninin, Tokyo

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